Red Bull pewny legalności systemu wydechowego RB8

Pat Fry sugeruje, że większośc zespołów będzie teraz starała się skopiować rozwiązanie RBR.
08.03.1215:42
Nataniel Piórkowski
2993wyświetlenia

Red Bull Racing zaprzeczył, że ich nowa koncepcja wydechu balansuje na granicy obowiązujących przepisów technicznych, pomimo sugestii niektórych uważających, że FIA powinna zbadać jej legalność.

Podczas ostatnich testów w Barcelonie team z Milton Keynes zaprezentował swój najnowszy pakiet aerodynamiczny, w którym rury wydechowe były umieszczone niemal na powierzchniach bocznych, aby wytworzyć przepływ gazów po obudowie i w efekcie skierować ich strumień na dyfuzor.

Projekt ten wywołał zdziwienie i podejrzenia niektórych konkurentów, którzy nie owijali sprawy w bawełnę sugerując FIA, by przeanalizowała koncepcję zastosowaną w bolidach RB8. Christian Horner przyznał jednak, że jego ekipa nie sądzi, aby podejście jego zespołu okazało się błędne, tym bardziej, że z podobnego rozwiązania w obszarze wydechu korzystają także stajnie McLarena i Saubera. Jesteśmy zadowoleni, że nasz projekt jest zgodny z przepisami. Ostatecznie kwestia ta leży w ocenie sędziów technicznych i FIA, ponieważ organy te mają większą wiedzę i spektrum widzenia. Zespoły bazują na tym, co widzą na zdjęciach. FIA może przyjrzeć się samochodom z bardzo bliskiej odległości.

W świetle reakcji FIA, zespoły mogą teraz zacząć opracowywać swoje interpretacje koncepcji Red Bulla. Sądzę że to oczywisty kierunek. Ostatecznie wydaje mi się, że jest to najlepszy sposób na wyprowadzenie największej siły docisku jednocześnie przestrzegając litery prawa, oczywiście w zależności od interpretacji Charliego Whitinga, więc kontynuujemy nasze wysiłki na tej płaszczyźnie i jestem pewien, że podobnie czynią nasi wszyscy rywale z alei serwisowej - przyznał dyrektor techniczny Ferrari, Pat Fry.

Z kolei jeszcze na torze Catalunya główny dyrektor operacyjny Williamsa, Mark Gillan powiedział, że cała sprawa obraca się wokół interpretacji zapisów mówiących o przepływie spalin wokół nadwozia i ich wpływie na aerodynamikę samochodu. To ponowna sytuacja pompowania gazów z wydechu w nadwozie. Gdy chodzi o przepływ poprowadzony zewnętrznie, sytuacja staje się mniej klarowna.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

12
tomekj
09.03.2012 10:09
Taka ciekawostka, wytłumaczy mi ktoś dlaczego ciśnienie opon w Ferrari jest takie wysokie bo z tego co wiem powinno wynosić 1,1 bar a zmiana o 0,2 bar powoduje praktycznie brak trakcji https://p.twimg.com/AnAhQIcCQAAtu8-.jpg... nie możliwe żeby celowo jezdzili z takim ciśnieniem.
IceMan11
08.03.2012 06:27
@blader Oczywiście wiem o co Ci chodziło. Chcieli wyeliminować, ale jak zwykle skończyło się na gadce szmatce, bo jak jest w przepisach każdy widzi. A w zasadzie nie tyle widzi zasady co "twory" tych zasad. Wedle FIA nie miało być nadmuchu. Wedle regulaminu tejże organizacji nadmuch nadal może być stosowany. Masło maślane. Powinniśmy się cieszyć, że inżynierowie "dymają" FIA. Oby to trwało jak najdłużej, czego sobie i Wam życzę :)
blader
08.03.2012 06:11
Jest jednak delikatna różnica, rzeczywiście może gazy nie są kierowane bezpośrednio pod dyfuzor itd. Nie znam dokładnie tych przepisów, ale FIA chodziło chyba o wyeliminowanie czegoś takiego jak "dmuchany dyfuzor". Dmuchany w jakikolwiek sposób. Może po prostu przepisy są zbyt mało precyzyjne, widocznie nikt w FIA nie przewidział pomysłowości projektantów RBR :) Cóż, to jest plus dla zespołu, taka jest F1, nieustanna walka i balansowanie na krawędzi legalności :)
IceMan11
08.03.2012 06:02
@blader Jeżeli legalne to i zgodne z duchem ;P
blader
08.03.2012 06:01
Rozwiązanie samo w sobie może jest legalnie, ale wg mnie niezgodne z duchem obowiązujących przepisów.
IceMan11
08.03.2012 03:32
@Gie Tacy głupi nie są. Nie bój się o to.
Gie
08.03.2012 03:30
Hmm, tak na mój gust to sam RBR powinien zaprosić sędziów by od razu ocenili czy wydech jest zgodny czy nie z przepisami. Mieliby wtedy czas na ewentualne poprawki.
IceMan11
08.03.2012 03:21
@raffus ...i "protestowania" ;)
raffus
08.03.2012 03:17
Kolejny sezon i kolejny temat "legalności systemu wydechowego RB8" i "staraniach skopiowania rozwiązania RBR". ... Ileż można !!!???
olek
08.03.2012 03:00
A co mieli powiedzieć, że nie są pewni co do legalności? Oczywiście, że są... nawet jeśli system okaże się nielegalny :)
adnowseb
08.03.2012 02:55
Mam nadzieję ze wydech okaze się legalny
IceMan11
08.03.2012 02:52
Widocznie nie taka zła ta ich koncepcja, jak to poniektórzy sądzili.