Mark Webber ukarany za wyprzedzanie poza torem

Australijczykowi doliczono 20 sekund do rezultatu wyścigu
23.09.1219:25
Łukasz Godula
4017wyświetlenia

Mark Webber otrzymał karę doliczenia 20 sekund do rezultatu wyścigu za wyprzedzenie Kamui Kobayashiego poza torem.

Australijczyk został ukarany przejazdem przez aleję serwisową, ale jako że incydent był rozpatrywany po wyścigu, to zostaje ona zamieniona na doliczenie do rezultatu wyścigu 20 sekund, przez co Webber spadnie na 11 pozycję i straci wywalczony dzisiaj punkt.

Zyskał na tym Perez, który finiszował lokatę za Webberem i przesunął się teraz na dziesiątą pozycję.

KOMENTARZE

41
Q_be_2
24.09.2012 11:29
@IceMan11 cytuje "Coraz gorzej z tą F1... Żeby za takie coś wzywać na dywanik? No oczywiście przepisy, które są z du... Niedługo wyścigi wyglądać będą jak testy, bo kierowca wolniejszy w żaden sposób nie może obronić swojej pozycji, nie może rozegrać restartu tak jak chce, nie może nic. Sorry, może lecieć do sędziów." Mocno odmienne podejscie do sprawy, czyżby przez to, że dotyczy to innych kierowców?
IceMan11
24.09.2012 08:55
@dan193t Ty byś pewnie się nie zorientował, gdyby bolid koło ciebie przejechał ;D, ale nie mierz swoją miarą kierowców F1. Oni widzą prawie wszystko. Co się dzieje za, koło i przed nimi. Masse widział już od dawna w lusterkach to raz. Dwa, bolid Felipe był już w połowie Senny, więc ten chcąc nie chcąc musiał go wiedzieć koło siebie (nawet nie w lusterkach). A odjechał dopiero jak się styknęli. Ewidentna kara. Gdyby ten manewr wykonywany był w poprzednich latach to może bym się nie przyczepił, ale w tym (po zasotrzeniu przepisów i wyjaśnieniu kiedy bolid z tyłu jest z przodu - paradoks) zdecydowanie tak. Zwłaszcza, że niektórzy za ten sam manewr otrzymali kary.
przemq14
24.09.2012 08:11
Sytuacja za którą webber prawdopodobnie dostał karę: http://imageshack.us/photo/my-images/405/1901k.png/
Aeromis
24.09.2012 12:39
@dan193t Jechał za nim szybszy od niego kierowca, jeśli więc coś go zaskoczyło to jest to jego gapiostwo. Nie był na optymalnej linii, zboczył z niej by przyblokować MAS (co rozumiem), jednak zrobił to za późno, czyli błędnie. Odjechał dopiero po tym go stuknął, a nie jak spojrzał w lusterko, zwłaszcza że nie musiał - miał koła Felipe już z boku. Pewną grupę, zasady i postulaty... pozostawię bez komentarza, bo nie warto. Kary nie są tylko za złośliwość, ale i za błędy, jedyny chyba Maldonado inaczej sądzi. Gdyby MAS miał wystarczająco miejsca, to SEN nie musiałby odbijać w prawo co było praktycznie równoznaczne z utratą pozycji, odbić jednak musiał bo przegiął i wiedział o tym.
dan193t
24.09.2012 12:16
Senna jak się zorientował to od razu odjechał i zrobił miejsce... Nie spodziewał się że Massa może być w tym miejscu [rzadko to przyznaję, ale tym razem naprawdę miał prawo się zdziwić], ale po spojrzeniu w lusterko od razu odjechał, sędziowie nie mieli go za co ukarać... Co do Webbera... 4 koła były poza torem, na moje oko to i za T1 powinien dostać karę [tak jak i Rosberg] bo dla mnie to żaden argument, że wrócił na swoje miejsce... powinien zostać na torze i jeśli obrał zły tor jazdy to powinien pozycje tracić... a tak wrócił, przyczepił się do Grosjeana i objechał go zakręt dalej.. I jeszcze do komentujących powyżej... Odnoszę wrażenie że pewna grupa z zasady jest przeciwna... zawsze.. sędziowie FIA mylą się często, ale akurat czepianie się o brak kary dla Senny jest wbrew jakiemukolwiek duchowi rywalizacji, zaprzeczenie wszelkich postulatów kibiców... bo tutaj nie było żadnej głupoty/złosliwości a'la Pastor, tylko twarda walka i zaskoczenie rywala przez Massę
Aeromis
24.09.2012 12:04
@IceMan11 [quote]Konsekwencja by się przydała sędziom.[/quote] Moim zdaniem sędziowie są w tym sezonie konsekwentni, ale w przypadku MAS-SEN zdecydowanie nie byli, stąd wypomniałem. Może Bruno uniknął konsekwencji, bo jednak Filipe go wyprzedził i nie doszło do żadnych uszkodzeń, może też i dlatego, że Senna nie ukończył wyścigu., a może dlatego że potraktowali to lżej, bo obaj są Brazylijczykami (coś na podobieństwo starć między kierowcami tego samego teamu, które są często puszczane między palce). Bez wątpienia jednak pewien niesmak pozostał
IceMan11
23.09.2012 10:03
@derwisz Dlatego jestem za stałymi sędziami, a nie raz taki, raz siaki.
derwisz
23.09.2012 09:55
W sumie to nie do końca wiemy jak z tymi skargami było. Polsatowcy w czasie wyścigu dopatrywali się ewentualnej winy Massy. Stąd sugestia, ze sędziowie rozpatrywali incydent pod katem winy Massy. W sytuacjach ewidentnych sędziowie zajmują się incydentami z urzędu, skarga nie jest potrzebna. Jeżeli nie ma skarg to sędziowie mogą ale nie muszą interweniować. Jezeli jest skarga to wtedy MUSZĄ się nią zająć bez względu na to czy jest zasadna czy nie.
IceMan11
23.09.2012 09:54
@derwisz Dlatego piszę, że to wszystko jest poje... Trzeba złożyć skargę żeby sędziowie rozptrywali incydent. Oni są od tego, aby samodzielnie, od razu rozpatrywać bierzące sytuacje i dawać za to odpowiednie kary, czyli w tym przypadku przejazd przez aleję serwisową.
derwisz
23.09.2012 09:50
Jeżeli obie strony złożą zażalenie na ten sam incydent to wtedy rozpatrywane są obydwie skargi. A wynik zależy od oceny sytuacji przez sędziów. Jeżeli skarży się tylko jedna strona to rozpatruje się incydent pod kątem winy strony oskarżonej. Widocznie Ferrari uznało, że Bruno nie faulował i nie złozyło skargi.
IceMan11
23.09.2012 09:46
@derwisz Ale piszesz, że skargę złożyła ekipa Senny, a przecież to Bruno faulował... Stąd też mój tekst z RBR. A jaka była w tym wszystkim wina Massy? Że chciał wyprzedzić i zgodnie z nowymi przepisami miał do tego pełne prawo?
derwisz
23.09.2012 09:42
Zażalenie składa strona która czuje się poszkodowana. RBR nie miało powodu skarżyć się na ALO. Prawdopodobnie Ferrarri również uznało, ze to był RA i nie złożyło skargi na Sennę.
IceMan11
23.09.2012 09:40
@derwisz To może RBR 2 tygodnie temu też miał składać zażalenie i obyłoby się bez kary? Chyba jakieś jaja.
derwisz
23.09.2012 09:31
[quote="IceMan11"]Również się pytam. Dlaczego nie było kary dla Senny? Dlaczego sędziowie w ogóle nie zajęli się tą sprawą? [/quote] Zajęli się i określili to jako RA. Nie wiem czy rozpatrywali incydent wszechstronnie. Prawdopodobnie rozstrzygali go tylko pod kątem ewentualnego faulu Massy. Być może stało się tak dlatego, że rozpatrywano tylko skargę ekipy Senny, a Ferrari tej sytuacji nie reklamowało u sędziów.
IceMan11
23.09.2012 09:01
Również się pytam. Dlaczego nie było kary dla Senny? Dlaczego sędziowie w ogóle nie zajęli się tą sprawą? Jeśli jednak się zajęli to brak kary po prostu dziwi. Gość nie zostawił w ogóle miejsca. Czegoś podobnego nie zrobił przecież Vettel we Włoszech i co? Kara. Tutaj nic? Konsekwencja by się przydała sędziom. A najlepiej, gdyby byli cały czas ci sami, a nie, że raz jest Hiszpan, a raz Meksykanin. Każdy z nich ma inny pogląd, a później, że przy tej samej sytuacji jeden karę dostaje, a drugi nie.
marios76
23.09.2012 08:00
Webber może i trochę przegiął, ale szybciej spodziewałbym się kary dla Senny. Trochę za bardzo Filipa postraszył. :/
Aeromis
23.09.2012 07:39
@derwisz Analogia pewna jest :) SEN zepchnął MAS na barierę, gdy nie miał prawa wykonać takiego manewru (MAS był już za blisko - zasada - tylne koło/przednie skrzydło). Podobieństwo jest więc takie, że i w tym przypadku kara się należy - dla SEN. W końcu VET ją dostał za manewr z ALO na Monzy, czyż nie? :)
General
23.09.2012 07:38
Nie wiem co robi Massa w temacie o Webberze, ale tam było wszystko OK. Zdecydowanie może to być najlepszy manewr wyprzedzania tego sezonu. Trochę szczęścia miał w opanowaniu bolidu, ale też jakieś umiejętności musiał mieć plus Senna, który jeździ delikatnie, jak jest atakowany to zwykle odpuszcza, tutaj pokazał pazurki, próbując zepchnąć go na ścianę a`la "Schumi style" :)
derwisz
23.09.2012 07:12
Jeżeli nie zna się dokładnie przepisów i uzasadnień werdyktów sędziów to może lepiej nie komentować ich decyzji. Wyprzedzanie Massy w ogóle nie było rozpatrywane pod kątem tego czy MAS wyprzedził legalnie czy też zyskał pozycję wyjeżdżając poza tor, bo ewidentnie wyprzedzał będąc na torze (definicja kiedy kierowca znajduje się poza torem się kłania). W tym przypadku zakwalifikowanym ostatecznie jako RA chodziło o fizyczny kontakt obydwu bolidów, wiec żadnej analogii z karą dla Webbera być nie mogło i nie było.
akkim
23.09.2012 06:36
@damian1987 [quote]każdy ma prawo do własnej interpretacji tego zdarzenia[/quote] zatem i sędziowie, choć i ja często mam do nich pretensję.
damian1987
23.09.2012 06:33
@akkim masz racje jest rożnica , moim zdaniem powinna być kara,jednoczesnie szanuje twoja opinie na ten temat, ale każdy ma prawo do własnej interpretacji tego zdarzenia
przemq14
23.09.2012 06:26
Jak dla mnie kara słuszna, było widać w transmisji, że kończąc wyprzedzanie był na wyjściu z zakrętu czterema kołami poza torem (na tarce, ale poza białą linią)
akkim
23.09.2012 06:24
@damian1987 Zyskał a wyprzedził poza torem to jednak różnica. Ściął zakręt ale nie był poza torem całym bolidem.
damian1987
23.09.2012 06:19
@akkim przecież ewidentnie ściął zakręt i moim zdaniem zyskał na tym
akkim
23.09.2012 06:14
@damian1987 Za co Chcesz go karać ??? Przecież prawe koła są na linii /16"/ toru. Świetny manewr, popisowy i do zapamiętania na całe życie. http://www.youtube.com/watch?v=Pp-FrFdyAsM
IceMan11
23.09.2012 06:12
@ziom100 No bo w T7 to da się wyjechać poza tarkę. Podobnie zrobił właśnie w 2010, ale wtedy kary bodajże nie było. @damian1987 Ale doszlibyśmy wtedy do chorej sytuacji. Mają Masse karać za to, że przed manerwem opuścił tor? To już byłoby nieco "śmieszne". @damian27 Sytuacja zgoła odmienna. Hamiltona ukarali za to w jaki sposób oddał pozycję. Hamilton go puścił i za chwilę wyprzedził i to się nie spodobało sędziom.
damian1987
23.09.2012 06:08
@IceMan11 Manerw czysty ale ścięcie pozwoliło mu na atak bo zyskał na torze jazdy @damian27 Masz racje,ale jak wiadomo sędziowie podejmują bardzo dziwne decyzje w ostatnim czasie
damian27
23.09.2012 06:06
Massie także należy się w takim razie kara. Wyjechał poza tor wszystkimi czterema kołami i na następnym zakręcie wyprzedził Sennę. Przepisy mówią o tym że nie wolno wyprzedzać poza torem nie tylko w danym zakręcie, ale także do następnego zakrętu. Słynna akcja Raikkonen-Hamilton na Spa w roku 2008. Hamilton dostał wtedy karę i odebrano mu zwycięstwo. Chyba że sędziowie znowu co innego zobaczyli w przepisach ...
ziom100
23.09.2012 06:05
Nie pamiętam za bardzo jak to było, ale też mogło być w okolicy T7, bo między T8 i 9 była kolizja KOB z HUL. Najprawdopodobniej w T7.
IceMan11
23.09.2012 06:02
@ziom100 To jak on tam wyjechał poza tor? Serio 8 i 9? @damian1987 Ale sam manewr był na legalu. Dzięki ścięciu zbliżył się do Senny, ale sam manerw był czysty. PS. Powinni dać tam większe tarki na przyszłe wyścigi. Kierowcy zbyt mocno tam wyjeżdżają. Alonso był nie raz całkowicie poza torem w czasówce.
ziom100
23.09.2012 06:00
@damian1987 Racja np. jak Massa atakował Sennę przed T13.
damian1987
23.09.2012 05:58
@marcin.p90 bo zaczoł manerw wyprzedzania poza torem zaczął*
marcin.p90
23.09.2012 05:55
@damian1987 Niby za co należy się kara dla Massy? Jakoś nie widziałem niczego, co skazywałoby na ukaranie Brazylijczyka :)
ziom100
23.09.2012 05:55
@IceMan11 Najprawdopodobniej były to zakręty 8 i 9.
katinka
23.09.2012 05:54
Czemu najlepsze manewry wyprzedzania w wyścigu jak ten Massy i Webbera są rozpatrywane przez sędziów i potem karane, tak jak w przypadku Webo? Przecież to wąski, uliczny tor, tam nie ma poboczy jak lotniska.
IceMan11
23.09.2012 05:48
@Aeromis A jaki zakręt? Goście przybyli z wizytą no i nie dało się obejrzeć :)
Aeromis
23.09.2012 05:42
@IceMan11 O ile kojarzę to na około 50 okrążeniu jechali koło siebie kolejno KOB, WEB, HUL i PER. Każdy każdego naciskał i Mark nie wyrobił w końcu nerwowo :) @Yurek Glockowi jeszcze dużo brakowało, o minutowych karach nie słyszałem ;) (licząc po +20sek).
damian1987
23.09.2012 05:42
w takim razie kara również należy się Massie (manerw wyprzedzania Senny)
Yurek
23.09.2012 05:40
Ech, szkoda że nie za Glocka. Jeszcze kogoś by zdyskwalifikowali i Glock zdobyłby punkt!
IceMan11
23.09.2012 05:32
Kurde, końcówki nie widziałem i nie wiem o jaki incydent chodzi. Pewnie podobny do tego z 2010 co nie?
Wit91
23.09.2012 05:31
kopią leżącego