Lauda: F1 może żałować wprowadzenia Halo

Austriak uważa, że sport nie powinien spieszyć się z wdrożeniem mało estetycznego systemu.
21.07.1712:15
Nataniel Piórkowski
2604wyświetlenia


Dyrektor niewykonawczy Mercedesa - Niki Lauda, sugeruje, że Międzynarodowa Federacja Samochodowa popełniła błąd decydując się na wprowadzenie systemu Halo do F1 w sezonie 2018.

W środę organ zarządzający oficjalnie ogłosił, że począwszy od nadchodzących mistrzostw bolidy serii Grand Prix będą wyposażone w system ochrony kokpitu. Podczas środowego posiedzenia Grupy Strategicznej dziewięć z dziesięciu zespołów opowiedziało się przeciwko zastosowaniu koncepcji Halo. FIA zadecydowała jednak, że system zostanie wprowadzony do użytku, aby poprawić bezpieczeństwo.

Chociaż Federacja dała do zrozumienia, że jest otwarta na poprawę estetyki Halo, Lauda, trzykrotny mistrz świata F1, uważa, że rozwiązanie negatywnie wpłynie na wygląd bolidów. Na pewno jest lepsze rozwiązanie niż Halo. W przeciwnym wypadku nie testowalibyśmy trzech koncepcji [Halo, Aeroscreen i tarcza]. Bardziej rozsądne byłoby pójście dalej w tym kierunku. Gdyby udało nam się znaleźć coś, co nie niszczyłoby wyglądu bolidów, to moglibyśmy wprowadzić takie rozwiązanie w 2019 roku. To proste. Nie ma powodu, aby spieszyć się z wdrażaniem czegoś, czego później będziemy żałować.

Austriak skrytykował sam pomysł wprowadzania systemu ochrony kokpitu, zaznaczając, że w F1 udało się w ciągu dwóch ostatnich dekad znacząco poprawić poziom bezpieczeństwa kierowców. Halo niszczy DNA bolidu Formuły 1. FIA uczyniła F1 tak bezpieczną, jak to tylko możliwe. Niebezpieczeństwo związane z urwanymi kołami jest bardzo mocno ograniczone, ponieważ te są przymocowane linkami do zawieszenia. Z punktu widzenia kierowcy ryzyko jest minimalne.

Tam gdzie się da, trzeba poprawiać bezpieczeństwo. Przetestowaliśmy Halo, Aeroscreen od Red Bulla, a Ferrari jeździło ostatnio z tarczą. Żadne z tych rozwiązań nie zebrało jednoznacznie pozytywnych opinii. W takiej sytuacji trzeba podejmować właściwe decyzje, a wprowadzenie Halo jest niewłaściwą decyzją.

KOMENTARZE

10
marios76
24.07.2017 10:15
Czy to pomoże w zderzeniu z dźwigiem? Następna śmierć w F1 to kwestia jakiegoś czasu. Mam nadzieje , jak najdłuższego. Wszystko systemy ok. Du...y da człowiek, a i takt nikt tego nie przyzna i nikt za to nie beknie. Halo jest niehalo!
nickolas
22.07.2017 07:49
@Artello96 W ogole uprawianie zycia jest obarczone 100% ryzykiem utraty. bez wystawionej daty ważności i bez gwarancji wymiany na nowe ;-) F1 jest obecnie tak mało niebezpieczna, jedyne ryzyko utraty zdrowia upatruję w ciągle słabych wynikach Hondy...
Falarek
22.07.2017 03:52
Będzie żałować tak jak żałuje wprowadzenia obecnej generacji silników ale nikt o tym głośno nie powie
KamBrillant
22.07.2017 03:07
FIA ten cały system Halo powinna wsadzić sobie wiadomo gdzie
Artello96
21.07.2017 06:09
Formuła 1 to taki sport gdzie nie da się w stu procentach wyeliminować utraty zdrowia lub nawet życia. To jest niestety bądź stety wpisane w zawód kierowcy wyścigowego i wprowadzanie takich sztucznych systemów bezpieczeństwa nie rozwiąże tej kwestii.
Matikson
21.07.2017 12:31
W zupełności to już jest w granicach bezpieczeństwa wystarczy. Naprawdę
BGP001
21.07.2017 12:29
Już czekam co na Halo powie pan Villeneuve :)
enstone
21.07.2017 11:10
Dobrze gada, polać mu.!! Sam ledwo uszedł z życiem na Nürburgringu.
Yurek
21.07.2017 10:57
Nie sądziłem, że Lauda jest w stanie powiedzieć coś mądrego, a jednak.
Shaitan
21.07.2017 10:49
I to jest świetna wypowiedź! Zgadzam się w całej rozciągłości.