Pirelli uprości nazewnictwo opon od sezonu 2019

Dostępne mieszanki będą oznaczone tytułami twarde, pośrednie oraz miękkie
24.08.1820:26
Mateusz Szymkiewicz
3460wyświetlenia
Embed from Getty Images

Mario Isola potwierdził, że Pirelli uprości nazewnictwo opon w Formule 1 od sezonu 2019.

Włoski producent przygotował na ten sezon siedem mieszanek na suchą nawierzchnię i każda z nich oznaczona jest innym tytułem oraz kolorem. W tej chwili są to opony hipermiękkie, ultramiękkie, supermiękkie, miękkie, pośrednie, twarde oraz supertwarde.

Zbyt duża liczba oznaczeń spowodowała dezorientację wśród kibiców i FIA poprosiła Pirelli o uproszczenie nazewnictwa. Początkowo nowe zasady zostały zaproponowane na lata 2020-2023, lecz producent zdecydował się przyspieszyć tę zmianę i wejdzie ona w życie od sezonu 2019.

Podczas wszystkich wyścigów opony będą oznaczone nazwą twarde, pośrednie oraz miękkie. Włoski producent wciąż jednak będzie dysponował gumą o różnym poziomie degradacji i jej dobór będzie zależał od wymagań konkretnego toru, tak jak ma to miejsce obecnie. Póki co jednak nie potwierdzono jaki schemat kolorów zostanie wprowadzony.

Taki jest nasz plan - powiedział Mario Isola, szef Pirelli Motorsport. Mogę potwierdzić, że wykonaliśmy wewnętrzną analizę, by zrozumieć czy jest to wykonalne, ponieważ wprowadzi to komplikacje w produkcji, logistyce, zarządzaniu oponami oraz w marketingu. Analiza została wykonana wspólnie ze wszystkimi departamentami, by upewnić się, czy wszystko robimy dobrze. Mogę potwierdzić, iż ta zmiana jest wykonalna. Musimy jednak wykonać pewną pracę. Trzy nazwy są dla nas jasne: twarde, pośrednie oraz miękkie, lecz kwestia kolorów pozostaje otwarta. Wpłynęło do nas zapytanie od FIA oraz F1 i zrobimy konieczne zmiany już w 2019 roku. Kolejnym krokiem są kolory i potwierdzenie w jakim zmierzamy kierunku.

Pirelli mimo uproszczenia nazewnictwa zamierza dalej informować media oraz kibiców o poziomie twardości opon podczas poszczególnych wyścigów. Jak ujawnił przed kilkoma miesiącami Mario Isola, jedną z opcji może być oznaczanie konkretnych mieszanek literami. Kierowcy przez radio wciąż rozmawiają o głównych oponach, opcjonalnych oraz miękkich. Jest to pozostałość sprzed piętnastu lat! Nie możemy tego zmienić, lecz teraz będzie ogumienie twarde, pośrednie i miękkie, więc może zaczną korzystać z tych tytułów.

Musimy dać wam informacje o tym z jakich mieszanek tak naprawdę teraz korzystamy, a także jak oznaczyć je podczas testów. Wówczas wszystkie nasze opony są dostępne, ponieważ musimy zrozumieć jaki kolor zastosować na ich bocznych ścianach. Podczas zimowych przygotowań może być nieco zamieszania! W wyścigach możemy sobie z tym poradzić, mając tylko trzy rodzaje. To całkowita zmiana podejścia względem przeszłości.

KOMENTARZE

12
paymey852
25.08.2018 10:31
@manieq Dokładnie tak, rozmawiając mówisz: "miękkie dzisiaj mają 3 stopień twardości" "miękkie dzisiaj mają 1 stopień twardości" "a w ten weekend mamy do dyspozycji trzy rodzaje stopnia twardości 1,3 i 4."
marios76
25.08.2018 09:58
@Darkus Nie pomina pelnego nazewnictwa... (komentatorzy) Zupelnie jakby na sile starali sie popisac wiedza. I ten co sie zna, sam ich czesciej poprawi, wyprzedzi z komentarzem w towarzystwie, a ten co sie zna mniej, pomysli jakie to po...ane, a pilka jest jedna i bramki dwie :) I po kibicu F1.
Darkus
25.08.2018 06:40
Przecież komentatorzy sami to komplikują chcąc być za bardzo poprawni tłumacząc ,że Lewis zjechał założył opony Pośrednie czyli Super Miękkie wystarczy przyjęcie do wiadomości ,że są trzy mieszanki przyjąć nazwy Soft, Med i Hard pomijając ich pełne nazewnictwo i dokładność przy każdej dyskusji o oponach ,że te Medy w danym weekendzie to są tak naprawdę Miękkie czy Super Miękkie i problem z głowy.
manieq
24.08.2018 09:48
Najlepszym rozwiązaniem byłoby oznaczenie opon od 1-5 od najtwardszej do najbardziej miękkiej (albo odwrotnie. Wtedy można podawać miękkie (5); pośrednie (4); twarde (2) dla przykładu. Dodatkowo zostawić kolorki ale dodać paski jak na Bridgestoneach dla miękkich i dwa paski dla twardych i wszystko idealnie. Gdzie znajdę maila by napisać do Pana Mario?
Aeromis
24.08.2018 09:20
@marios76 To by się przepisy musiały przestać zmieniać i Pirelli pozyskałoby "aktualny" bolid. Wówczas faktycznie można by zrobić "wszystko" bez obaw, nawet Hubba Bubba na przejazd po pitlane. Ostatnio FIA się bała zlecać szybko degradujące się opony i ja to rozumiem, ale fakt - nadszedł czas na jakieś zmiany w tej materii i następny sezon uznaje za idealny moment.
marios76
24.08.2018 08:19
Ultra super hiper fajnie. Przynajmniej przecietny kibic ogladajac relacje, nie bedzie sie zastanawial o co chodzi komentatorowi tlumaczacego ze "Smith" jedzie na miekkich czyli twardszych... ;) Jeszcze gdyby tak dobierank opony, zeby najtwardszy komplet nie wytrzymywal calego wyscigu...
paymey852
24.08.2018 07:54
Wystarczyło nazwać opony twarde, bardzo twarde, miękkie, bardzo miękkie. Zamiast tego dali ultra, hiper i się ludzie pogubili.
marek84
24.08.2018 07:43
No kolory dobrze by było żeby zostały i jakieś oznaczenia literowe czy kodowe - tak, żeby nie tylko janusza kanapowca zadowolić.
rno2
24.08.2018 07:40
@Haifisch7734 Możliwe, że kolory zostaną. Też mi się to podoba :-)
Aeromis
24.08.2018 07:09
@marek84 Tak.
marek84
24.08.2018 07:08
Czy ja dobrze rozumiem ten komunikat: tzn że opona, która będzie nazywała się np. "twarde" w monaco będzie mogła się nazywać "miękkie" na SPA i to będzie ta sama guma?
Haifisch7734
24.08.2018 07:03
Szkoda, ja akurat lubiłem wszystkie te kolory i oznaczenia.