Torotrak i Xtrac pomogą w opracowaniu systemów KERS
Xtrac wyprodukuje bezstopniowy układ przeniesienia napędu połączony z systemem KERS
07.06.0712:11
3816wyświetlenia
Firmy Torotrak plc i Xtrac Ltd podpisały w ostatni poniedziałek umowę licencyjną, na mocy której Xtrac będzie mógł wyprodukować bezstopniowy układ przeniesienia napędu (continuously variable transmission, w skrócie CVT) do użycia w nowych systemach do odzysku energii kinetycznej (kinetic energy recovery systems, w skrócie KERS).
Planowane na 2009 rok przepisy zakładają wprowadzenie do Formuły 1 systemów pozwalających na odzyskiwanie energii kinetycznej uwalnianej w trakcie hamowania i wykorzystywanie jej później do zwiększenia przyspieszenia bolidu. Ma to uczynić sport ten bardziej przyjaznym środowisku, a jednocześnie zachęcić do rozwijania w F1 technologii, które będą mogły znaleźć zastosowanie także w samochodach drogowych.
Niektóre z opracowywanych obecnie systemów KERS oparte są na wykorzystaniu koła zamachowego do odzyskiwania, przechowywania i uwalniania energii kinetycznej poruszającego się pojazdu, która inaczej jest marnowana. Przechowywana energia kinetyczna będzie później na żądanie uwalniania do układu napędowego i tu właśnie wkracza firma Xtrac, która wykorzystując technologię opracowaną przez Torotrak (wariator z pierścieniowym napędem trakcyjnym) stworzy skrzynię biegów pobierającą napęd zarówno z silnika, jak i z koła zamachowego, będącego częścią systemu KERS.
Wariator waży mniej niż 5 kg i w tego typu rozwiązaniach zapewnia wysoki poziom mechanicznej wydajności (przekraczającej 90%), umożliwiając jednocześnie zminimalizowanie ogólnej masy mechanicznych systemów KERS.- powiedział Chris Greenwood, dyrektor ds. technologii w firmie Torotrak.
Mechaniczna wydajność, połączona ze zdolnością wariatora do bardzo szybkiej zmiany przełożenia, pomoże zoptymalizować osiągi koła zamachowego.
W samochodach drogowych takie rozwiązanie pozwoli w przyszłości zmniejszyć zarówno emisję dwutlenku węgla do atmosfery jak i zużycie paliwa, gdyż przechowywana energia kinetyczna ułatwi rozpędzanie wolno jadącego lub stojącego w miejscu samochodu, a wtedy właśnie wydziela się najwięcej CO[sub]2[/sub] i jest największe zużycie paliwa.
To dobry przykład tego co jak mniemam miał na myśli prezydent FIA Max Mosley ogłaszając, że Formuła 1 powinna bardziej efektywnie wykorzystywać w przyszłości dostępną energię i otworzyć świat motosportu dla nowych producentów.- powiedział Peter Digby, dyrektor zarządzający firmą Xtrac.
Źródło: Torotrak.com
KOMENTARZE