Torotrak i Xtrac pomogą w opracowaniu systemów KERS

Xtrac wyprodukuje bezstopniowy układ przeniesienia napędu połączony z systemem KERS
07.06.0712:11
Marek Roczniak
3816wyświetlenia

Firmy Torotrak plc i Xtrac Ltd podpisały w ostatni poniedziałek umowę licencyjną, na mocy której Xtrac będzie mógł wyprodukować bezstopniowy układ przeniesienia napędu (continuously variable transmission, w skrócie CVT) do użycia w nowych systemach do odzysku energii kinetycznej (kinetic energy recovery systems, w skrócie KERS).

Planowane na 2009 rok przepisy zakładają wprowadzenie do Formuły 1 systemów pozwalających na odzyskiwanie energii kinetycznej uwalnianej w trakcie hamowania i wykorzystywanie jej później do zwiększenia przyspieszenia bolidu. Ma to uczynić sport ten bardziej przyjaznym środowisku, a jednocześnie zachęcić do rozwijania w F1 technologii, które będą mogły znaleźć zastosowanie także w samochodach drogowych.

Niektóre z opracowywanych obecnie systemów KERS oparte są na wykorzystaniu koła zamachowego do odzyskiwania, przechowywania i uwalniania energii kinetycznej poruszającego się pojazdu, która inaczej jest marnowana. Przechowywana energia kinetyczna będzie później na żądanie uwalniania do układu napędowego i tu właśnie wkracza firma Xtrac, która wykorzystując technologię opracowaną przez Torotrak (wariator z pierścieniowym napędem trakcyjnym) stworzy skrzynię biegów pobierającą napęd zarówno z silnika, jak i z koła zamachowego, będącego częścią systemu KERS.

Wariator waży mniej niż 5 kg i w tego typu rozwiązaniach zapewnia wysoki poziom mechanicznej wydajności (przekraczającej 90%), umożliwiając jednocześnie zminimalizowanie ogólnej masy mechanicznych systemów KERS. - powiedział Chris Greenwood, dyrektor ds. technologii w firmie Torotrak. Mechaniczna wydajność, połączona ze zdolnością wariatora do bardzo szybkiej zmiany przełożenia, pomoże zoptymalizować osiągi koła zamachowego.

W samochodach drogowych takie rozwiązanie pozwoli w przyszłości zmniejszyć zarówno emisję dwutlenku węgla do atmosfery jak i zużycie paliwa, gdyż przechowywana energia kinetyczna ułatwi rozpędzanie wolno jadącego lub stojącego w miejscu samochodu, a wtedy właśnie wydziela się najwięcej CO[sub]2[/sub] i jest największe zużycie paliwa. To dobry przykład tego co jak mniemam miał na myśli prezydent FIA Max Mosley ogłaszając, że Formuła 1 powinna bardziej efektywnie wykorzystywać w przyszłości dostępną energię i otworzyć świat motosportu dla nowych producentów. - powiedział Peter Digby, dyrektor zarządzający firmą Xtrac.

Źródło: Torotrak.com

KOMENTARZE

9
Petros
09.06.2007 02:19
silniki sparowe nigdy nie przekroczyły sprawności 20% a sprawność silnika spalinowego to około 34 bez turbosprężarki i diesel z dturbo ma 42 % Wracając do tematu.. gdzie znajde więcej info... zgodnie z prawami fizyki niemożliwe jest zmagazynowanie całej enggi hamowania do wariatora o masie 5kg chyba że miałby ogromny moment bezwładności (koło o wielkim promieniu) lub musiał by obracać się BARDZO szybko... Jeżeli już powstanie tyn wynalazek to bedzie odzyskiwał koło 20% energii. Wariator taki może mieć wpływ na statecznośc bolidu w zależności od jego ustawiania
Player1
08.06.2007 06:57
Wg mnie w tym kierunku powinna iść F1, tzn. podnoszenie sprawności układów napędowych pojazdów samochodowch. W tej chwili (proszę mnie poprawić) silnik benzynowy ma sprawność 20 % a diesel ok 40%. Reszta to ciepło uciekające przez chłodnice i rure wydechową. A chciałby przypomnieć (tu też się mogę mylić +- 10%), że silniki parowe w szczycie swoich możliwości (silniki z trzy stopniowym sprężaniem) potrafiły osiągnąć 70% sprawność.
Corvi78
07.06.2007 08:11
ciekawe ile z tego bedzie mozna uzyskac dodatkowaj mocy?
Piter
07.06.2007 06:36
To trochę jak z napędzanym samochodzikiem :P Wariator - fajna nazwa
deZZember
07.06.2007 01:06
Wreszcie jakiś konkretny przykład mechanizmu wykorzystującego przepis o systemach odzyskiwania energii :D. Chętnie poznałbym bardziej szczegółowe opisy CVT oraz KERS.
Fireball
07.06.2007 12:39
Nie jestem specem w tych sprawach w każdym razie pomysł z CVT uważam za rewolucyjny i rewelacyjny...
Maraz
07.06.2007 11:05
Tym bardziej niech podzieli się z nami swoimi uwagami. A nóż (widelec) czegoś się nauczymy :)
andrzej45
07.06.2007 11:01
Nie jestem znawcą tematu "odzyskiwania energii" po prostu coś tam czytałem na ten temat tylko, ale jak dla mnie wszystko jest ok, błędów technicznych moim zdaniem nie ma. Ale jak znam życie Maraz zawsze znajdzie się ktoś kto wie "wszystko" lepiej.:))
Maraz
07.06.2007 10:24
Od raz prośba do co bardziej zorientowanych w sprawach technicznych - dajcie znać jeśli użyłem w tym tekście nieodpowiednich zwrotów lub coś pokręciłem. Starałem się wszystko sprawdzić podczas tłumaczenia, ale słownik to czasem za mało :)