Todt chce rozwiązać problem trudności wyprzedzania w F1

Prezydent FIA twierdzi, że wszystkiemu winne są tory i bolidy
18.11.1019:56
Grzegorz Filiks
5598wyświetlenia

Prezydent FIA - Jean Todt powiedział, że nowe tory muszą udowodnić, iż umożliwiają wyprzedzanie. Ponadto niewykluczone są modyfikacje istniejących obiektów w celu poprawienia widowiska organizowanych na nich zawodów.

Komentarz Francuza pojawił się bezpośrednio po kończącym sezon F1 wyścigu o Grand Prix Abu Zabi, w którym to rywalizujący o mistrzostwo świata Fernando Alonso, Mark Webber i Lewis Hamilton przegrali batalię z Sebastianem Vettelem, ponieważ utknęli za innymi bolidami po wyjeździe ze swoich pit-stopów.

Faworyci dysponujący lepszymi bolidami nie byli w stanie wyprzedzić m. in. Witalija Pietrowa i Roberta Kubicę - reprezentantów stajni Renault. Musimy faworyzować wyprzedzanie - wyznał Todt dziennikowi La Stampa. W Abu Zabi takie manewry były niemożliwe.

Francuz zaprzeczył, że stanowisko to jest zdeterminowane przegraną jego byłego pracodawcy - Ferrari w walce o tegoroczny tytuł mistrzowski, jako że Alonso po swoim pit-stopie nie był w stanie wrócić na potrzebne mu czwarte miejsce w zawodach na torze Yas Marina. Todt tłumaczy jednak, iż Hamilton miał identyczne problemy i stracił szansę na zwycięstwo przez niemożność wyprzedzenia Kubicy.

Mówię jako prezydent FIA - stwierdził 64-latek. Weźmy Hamiltona: miał świeże opony, na jednym okrążeniu byłby szybszy od Kubicy o dwie sekundy, ale nie był w stanie go wyprzedzić. Od teraz przed wystawieniem obiektowi homologacji, oprócz poziomu bezpieczeństwa sprawdzimy także jego potencjał widowiskowości.

Francuz ujawnił, że FIA jest przygotowana na podjęcie szybkich działań mających na celu rozwiązanie kłopotu z wyprzedzaniem. 23 listopada przedyskutujemy ten problem na komisji - wyjawił Todt. To wina samochodów i torów. Sporządzimy sprawozdanie na temat konkurencyjności obiektów i zobaczymy, czy już w 2011 roku będziemy mogli dokonać jakichś modyfikacji, jeśli oczywiście takowe będą możliwe.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

31
NEO86
03.12.2010 03:40
Co ten Todt gada. Jak wyprzedzanie w Abu Zabi było niemożliwe. Przecież na tym torze normalnie da się wyprzedzać. Doskonale pokazał to Robert :) A już twierdzenie Todta że Hamilton byłby szybszy o 2 sekundy na okrążeniu od Kubicy to jakaś kpina. @bocian078 Fajne składanki szczególnie ta z Heidfeldem
struna
20.11.2010 03:58
To nie wina torów, tylko brak umiejętności jazdy.Po prostu Fernando Alonso był kiepski w tym dniu i nie potrafił sobie poradzić ze świetnie jadącum w tym dniu Pietrowem. Także niech pan Todt zastanowi się na tym co mówi.
mrzaza
19.11.2010 06:55
Statystyki http://forums.autosport.com/lofiversion/index.php/t115835.html
grissley
19.11.2010 12:10
bocian - Fajne te składanki, zwłaszcza QuickNickowa :)
cobra81
18.11.2010 11:54
Jakoś wątpię żeby koncerny, które wtopiły setki milionów $$$ w budowę nowoczesnych torów były skłonne do wywalania kolejnych dziesiątek milionów na ich przeróbki. Zresztą w niektórych przypadkach może się to okazać wręcz niemożliwe (chociażby w Walencji). Trzeba było o tym myśleć wcześniej, a nie teraz gdy doszło już dużo nowych obiektów, a w kolejnych dwóch latach doczekamy się bodajże tylko dwóch.
bocian078
18.11.2010 10:51
moim zdaniem nawet 2-4 lata temu nie było tak źle. przykładowy filmik z haidfeldem w roli głównej: http://www.youtube.com/watch?v=_VLdPDo6mP4 po za tym zakaz tankowania, kiedyś były bolidy przed pit stopem które mogły mieć dużo lepsze osiągi. fajnie było by budować sekcje prostych i zakrętów na których niema idealnej linii wyścigowej a są dwie jedna alternatywna (niestety nie wiem czy to możliwe) http://www.youtube.com/watch?v=ILHRvhW8ja8&feature=related jeszcze jedna ciekawa składanka wątpię żeby z tego roku dało się ułożyć taką składankę. a przypomnijmy sobie że już wtedy wszyscy narzekaliśmy że niema wyprzedzania i od tamtego czasu wciąż to zmieniają "na lepsze" :/ więc po takich wypowiedziach aż boje się kolejnego sezonu...
paymey852
18.11.2010 10:47
@wnerwiona "F1 to nie tylko wyprzedzanie." Te słowa wszyscy powtarzają podczas GP Monako i jakoś nikomu to nie przeszkadza, ciekawe dla czego :)
Smola
18.11.2010 10:21
Pyszczek Todt'a wydaje się uśmiechać wciąż i wciąż... Szerzej i szerzej. To w tak, a to inaczej. Niesamowite... Problemem, jak słusznie zauważył nasz kochany francuz, są oczywiście samochody. Likwidacja podwójnego dyfuzora powinna pomóc w wyprzedzaniu. Agresywna mieszanka Pirelli również odciśnie piętno na kierowcach, którzy przed zakrętami częściej będą spoglądać w lusterka.
genek
18.11.2010 10:12
@up To się nie da zrobić. A to dlatego, że w czasie wyścigu optymalna droga jest nagumowana. Na żużlu trasa z biegu na bieg nie poprawia się raczej :) Chyba, żeby zakręty zrobić np z tartanu ;) hehe poleciałem już
tommyline
18.11.2010 09:06
Marzy mi się tor na którym jak na żużlu można wyprzedzić na łuku po zewnętrznej jadąc dłużej ale szybciej, lub wolniej ale krócej po wewnętrznej. Nie owal, ale przynajmniej dw - trzy takie zakręty.
jpslotus72
18.11.2010 08:52
@podusiak22xD Ja też bardziej zwróciłbym uwagę na bolidy - nie tylko na tory. Czasy takiej "wolnoamerykanki" jak np. początek lat 70' bezpowrotnie minęły (ta różnorodność konstrukcji, kształtów bolidów, skrzydeł, zwariowanych czasem pomysłów na aerodynamikę - jakby rywalizowały ze sobą pojazdy z różnych światów), ale coś trzeba by zrobić, żeby te wozy łatwiej mogły się wyprzedzać - przede wszystkim, żeby bardziej zależało to od umiejętności kierowcy...
benethor
18.11.2010 08:45
@xdomino996: konkretnie chodzi o Red Bulla X1 @topic: Może po prostu podziękować panu Nadwornemu Architektowi? Kiedyś A1-Ring umiał zaprojektować, a dzisiaj tylko te pseudowyścigowe wynalazki.
vvv
18.11.2010 08:38
Ja myślę, że wprowadzenie 3 obowiązkowych pit-stop rozwiązałoby problem i urozmaiciłoby samo widowisko. Tylko Borowczyka byłoby szkoda, bo chłopina straciłby orientację kto jest gdzie i dlaczego:)
Gangster
18.11.2010 08:24
@wnerwiona a to my oglądaliśmy inne wyścigi??? Na jakim kanale oglądałeś i z którego roku to był wyścig?? @artur_fan_f1 No i kto jeszcze wyprzedził? Alonso TR i to wszystko. 3 Manewry wyprzedzania na 55 okrążenia i 24 samochody to chyba odrobinę za mało. A i dodałbym do tego opony. Co to ma znaczyć, że opony wytrzymują 54 okrążenia. Miejmy nadzieje, że Pirelli troszkę zmieni to podejście. Gdyby nie przymus wymiany każdy założyłby twarde gumy i po 1 okrążeniu mamy koniec wyścigu.
dmaot malach
18.11.2010 08:15
tory? samochody? wina kierowców, że jeżdżą bezbłędnie :)
wnerwiona
18.11.2010 08:14
F1 to nie tylko wyprzedzanie.
artur_fan_f1
18.11.2010 08:04
Todt nie zapomniał o swoim dawnym zespole... Jak to nie było wyprzedzania? A Kubica z Sutilem? I Kobayashim?? Panie Todt :)
xdomino996
18.11.2010 08:01
Takie fajne by to było jakby na GP Bahrajnu McL przywiózł element dajacy im przewage 2 s na okrążeniu i wiadomo to zdobedzie dublet a w Australi Red Bull robi czesc ktora zapewnia im kolejne 2 s przed McL tego chcecie? A ostatni ma do lidera 12 sekund straty i po 10 okr sa pierwsze duble? a na dodatek tylko 6-8 sie miesci pod koniec wyscigu w jednym okrążeniu mi sie zdaje ze fajnie to by nie było a czytalem gdzies ze na komputerze Newey zrobil pojazd ktorym vettel pojechal szybsze okrążenie o 30 sekund od tego z prawdziwego F1
Dae
18.11.2010 07:59
Jedyna rada zmniejszyć "zasługi" i wielkość przedniego skrzydła i praktycznie będzie po kłopocie. To przesadnie rozbudowane skrzydło uniemożliwia wyprzedzanie.
podusiak22xD
18.11.2010 07:52
A ja powiem tak, FIA za dużo wprowadza przepisów, dzięki temu mamy w stawce 24 bolidy prawie identyczne, bo różnią się tylko detalami i kolorami, jadących procesyjnie od startu do mety...ludzie zezwólcie im grzebać w silnikach, w zawieszeniach, w aerodynamice, tak żeby na każdy wyścig każdy mógł mieć coś nowego co odstawi innych, lub spowolni bolid...przepisy powinny być proste i tylko ogólnie mówić o bolidach...teraz konstruktorzy są zbyt ograniczeni.Pewnie połowa forum oskarży mnie o ignorancje :P
podgladamwas
18.11.2010 07:42
A widzieliście wypowiedź hamiltona dla bbc, widać, że mu kubica "leży na wątrobie". Zapytany o roberta tak śmiesznie zmienił ton, że jak chce sobie poprawić humor to sobie to oglądam. (jest na yt).
bombka
18.11.2010 07:39
O 2 sekundy szybszy?,jak by tak było to wyprzedziłby Kubicę w pierwszym zakręcie
wnerwiona
18.11.2010 07:39
widzę że jak Kubica błyszczy to trzeba przebudować tor :)
Wrzatek
18.11.2010 07:35
No po prostu http://www.youtube.com/watch?v=srx5bjtgq0o ;D
scanner
18.11.2010 07:29
Jakby takiej unifikacji bolidów nie robili, to by było ciekawiej. Tor torem, ale większe różnice między bolidami tez by podniosły ilość wyprzedzań.
zoolwik
18.11.2010 07:29
Zeby poprawic widowiskowosc nie trzeba tylko umozliwic wyprzedzania. Co z tego, ze hamilton by wyprzedzil kubice? I co, pojechal by w siną dal. Trzeba zrobic tak, zeby samochod jadacy z tylu mial przewage, jadac w tunelu powietrznym, zeby mogli sie wyprzedzac caly czas. Tak jak we wspomnianym przykladzie hamilton by wyprzedzil kubice, ale potem kubica moglby spowrotem zagrazac hamiltonowi.
Karol26
18.11.2010 07:23
Heh od dawna niby jest problem jednak ja nie narzekałem w sezonie 2010 było wiele manewrów. Z samochodami wiele nie da się zrobić to raczej problem obiektów. Np Spa daje dużo okazji do wyprzedzania i tak było. Co do Abu Dabi nie stety ciężko jest ale Robert pokazał ,że jest to możliwe ;)
Piotrek15
18.11.2010 07:22
I tak nic z tym nie zrobią, trąbią o tym od paru lat i nic z tym nie zrobiono.
drajwer
18.11.2010 07:13
„To wina samochodów i torów." Czy żeby dojść do takiego wniosku trzeba być szefem FIA?
bartek199874
18.11.2010 07:11
Gościu ma racje ,ale nie można przesadzać(jak z ruchomymi skrzydłami tylnymi).Liczba zakrętów pod kontem prostym powinna być minimalna.Co do bolidów,EFFECT GROUND jest zbyt NIEBEZPIECZNY (nie wiem może dzisiaj coś by na to zaradzili ale w latach 80 było jak było z tym),co do elementów aerodynamicznych-niby zakłócają strugę powietrzną za samochodem, ale według mnie różnica jest mała.Ja bym dźwignął docisk podłogi przez zwiększenie szerokości i wysokości dyfuzora(a nie szerokości nadwozia).
IJTKPZZ7
18.11.2010 07:01
Tylko, żeby w drugą stronę nie przesadzić, bo na końcu wyścigu bolidy ustawią się według osiągów :P