Todt: Kierowcy sami prosili FIA o wprowadzenie systemu ochrony kokpitu

Prezes Federacji jest zaskoczony krytycznymi opiniami na temat Halo.
14.03.1812:45
Nataniel Piórkowski
2288wyświetlenia
Embed from Getty Images

Prezes FIA - Jean Todt przyznał, że nie rozumie krytycznych opinii kierowców na temat systemu Halo.

Wielu zawodników negatywnie wypowiada się o walorach estetycznych systemu, ochrony kokpitu, który od tego sezonu jest obowiązkowo montowany we wszystkich bolidach Formuły 1.

Kevin Magnussen z Haasa stwierdził, że pałąk bezpieczeństwa jest brzydki i może powodować problemy z widocznością na torach z dużymi zmianami wysokości terenu, na przykład Spa.

Mają krótką pamięć, bo sami o to prosili - podkreślił Todt. 16 marca 2015 roku otrzymałem list podpisany przez dyrektorów GPDA: Jensona Buttona, Sebastiana Vettela i Alexa Wurza, wzywający nas do podjęcia decyzji w sprawie systemu ochrony kokpitu. Powiedziałem wtedy: «Jesteśmy, słuchamy».

Natychmiast poprosiliśmy nasz departament techniczny o dokonanie stosownej analizy. Kierowcy wiedzieli o spotkaniu, do jakiego ma dojść i mówili: «Nie bądźcie słabi. Prosimy was, uszanujcie nasze zdanie w kwestii bezpieczeństwa». Postanowiliśmy więc wziąć to pod uwagę. Muszę powiedzieć, że jestem teraz bardzo zaskoczony. Kocham F1, ale nienawidzę tego jednego jej aspektu - są ludzie, którzy nie dotrzymują danego słowa. Moim zdaniem mówimy o największej wartości w życiu: lojalności i dotrzymywaniu słowa. Uszanowaliśmy głos kierowców, a niektórzy o tym zapomnieli. Szkoda, ale nic na to nie poradzimy.

Zapytany o komentarz szefa działu sportów motorowych Mercedesa -Toto Wolffa, który w ubiegłym miesiącu stwierdził, że gdyby tylko dostał do rąk piłę łańcuchową natychmiast odciąłby z bolidu pałąk ochronny, Todt stwierdził: Nie będę na to reagował. To dziecinna gierki. Kocham F1 i wszyscy powinniśmy kochać F1. Wydaje mi się, że czymś bardzo nieodpowiednim jest publiczne negowanie czegoś, co właśnie wprowadziliśmy. Konstruktywna krytyka jest bardzo dobra, bo dzięki niej można osiągnąć postępy. Publiczna krytyka nie służy jednak dobru sportu. Nie widzę w niej żadnej wartości.

Jestem zszokowany tym, że niektórzy ludzie mówią, iż sporty motorowe muszą być niebezpieczne i jeśli dojdzie do śmiertelnego wypadku to trudno, tak bywa. Dlaczego nie mielibyśmy chronić życia? W naturze ludzkiej zakorzeniona jest duża oporność na zmiany, jednak wyobraźmy sobie tylko: Co by było jeśli doszło do incydentu, którego można byłoby uniknąć, gdybyśmy mieli Halo? - podsumował Francuz.

KOMENTARZE

8
kumien
15.03.2018 11:52
Mniejsza z tym kto był, a kto nie był. Nie wierzę, aby przyszli, pokazali klapek typu japonki i powiedzieli, ze taki chcą. Jean rżnie głupa, bo to, że kierowcy chcieli ochrony to wiadomo, ale ostateczny efekt jak ma być to zrobione leżało po stronie FIA i wygląd oraz inne problemy to tylko ich wina.
Falarek
14.03.2018 04:38
W Indy Car parę lat temu wprowadzili osłony tylnych kół które miały zapobiegać w razie kontaktu z tyłu koło o koło wystrzeliwaniu samochodu w powietrze coś jak Webber w Valencii 2010. Teraz to wycofują mam nadzieję że Halo spotka podobny los.
sneer
14.03.2018 03:13
Ta, będzie obowiązkowe do czasu jak ktoś nie wyjdzie z bolidu po wywrotce. Na szczęście raczej się bolid nie zapali w takiej sytuacji, ale różnie może być.
Sasilton
14.03.2018 01:40
Jestem przekonany, że gdyby halo było opcjonalne, to nikt by tego nie używał, łącznie z Vettelem. Większe ryzyko było by pewnie warte utrącenia 0,6s na okrążeniu.
bartoszcze
14.03.2018 12:44
[quote="grzesiekf"]w połowie 2017 członkami nie byli[/quote] W grudniu 2017 członkami byli wszyscy kierowcy kontraktowi. https://www.bbc.com/sport/formula1/42314309 @rno2 Wurz został wybrany na prezesa przez tych którzy emerytami nie byli.
rno2
14.03.2018 12:42
@grzesiekf Ale fakt jest taki, że każdy z tych 3 dyrektorów jest/był kierowcą F1. I jak sam zauważyłeś, nie każdy kierowca należy do GPDA. Dlatego nie rozumiem zdziwienia Todta. Chyba nikt nie spodziewał się pełnej jednomyślności przy wprowadzaniu tak radykalnego rozwiązania...
grzesiekf
14.03.2018 12:23
@rno2 nie 3 kierowców, tylko [quote]dyrektorów GPDA[/quote]. Inna sprawa, że w połowie 2017 członkami nie byli: Hamilton, Bottas, Verstappen, Stroll, Massa, Wehrlein, Sirotkin, Celis, Raikkonen, Hulkenberg i di Resta.
rno2
14.03.2018 12:04
To, że list do FIA podpisało 3 kierowców, w tym 2 którzy aktualnie są na emeryturze, nie oznacza, że wszyscy kierowcy są szczęśliwi z powodu wprowadzenia halo. Każdy kierowca ma prawo mieć swoją opinię.